جامايكا تسمح ببعض الماريغوانا

TO GO WITH AFP STORY BY JUSTINE GERARDY A members of the Cape Town metro police special operations unit holds on August 27, 2013 marijuana seized fom two young men in Manenburg, about 15 kms from the center of Cape Town. Search operations take place daily, with police hunting Manenberg's 1,000 most wanted criminals, those suspected of offences ranging from murder to drug possession. Scoring heroin or crystal meth, known as 'tik', costs as little as two to three dollars here, marijuana less than 50 US cents, and a sedative known as 'button' just shy of five dollars. But with one out of every three people in Manenberg estimated to be using drugs, it is worth killing to gain control of the captive audience of local drug addicts. In 10-and-a-half weeks, 10 people were murdered here with seven killed in July alone. AFP PHOTO / RODGER BOSCH
حيازة كميات قليلة من الماريغوانا لم تعد جرما في جامايكا (غيتي)

بات بإمكان الجامايكيين أن يحوزوا أو يتعاطوا بعضا من الماريغوانا على الملأ بعد أن قررت حكومتهم عدم تجريم حيازة كميات صغيرة من هذه المادة المخدرة، لتنضم بذلك إلى عدد قليل من الدول تسعى لتخفيف القوانين الخاصة بالماريغوانا.

وأعلن ذلك وزير العدل في جامايكا مارك غولدنغ في مؤتمر صحفي مؤخرا، مشيرا إلى أنه سيجري رسميا هذا الصيف تعديل قوانين البلاد الخاصة بالمخدرات الخطيرة.

وأكد المسؤول الحكومي أن حكومة رئيس الوزراء بورتيا سيمبسون اتخذت هذا القرار أصلا في 2 يونيو/حزيران الجاري.

وقال إن مجلس الوزراء "وافق على تغييرات معينة على القانون الخاص بالمخدرات يتعلق بحيازة كميات صغيرة منها للاستخدام الشخصي وإباحة تدخين الماريغوانا في الأماكن الخاصة واستخدامها في الأغراض الطبية والعلاج بالأعشاب".

وأضاف أنه تمت الموافقة أيضا على اقتراح بعدم تجريم استخدام الماريغوانا في الأغراض الدينية.

وأصبحت أوروغواي بذلك أحدث دولة تبيح استخدام الماريغوانا لتنضم بذلك إلى عدة دول أوروبية، فضلا عن ولايتي كولورادو وواشنطن بالولايات المتحدة. 

المصدر : رويترز