زلزال بقوة 6.9 درجات يضرب تشيلي

Chileans pass a wrecked car pushed by strong waves, after a magnitude 8.4 Richter scale earthquake, in Coquimbo, Chile, 17 September 2015. According to the Chilean Interior Minister, Jorge Burgos, 17 September the death toll from the 8.4-magnitude quake that hit parts of Chile 16 September has risen to eight, while one person remains missing. The Government has put the entire Chilean coast on high alert over tsunami fears leading to the evacuation of a million people. The sea advanced inland at several points on the Chilean coast, mainly in the region of Coquimbo, where authorities were waiting for daylight to assess the damage caused, as more than 500 people spent the night in shelters. EPA/ALEJANDRO PIZARRO CHILE OUT
من آثار الزلزال السابق الذي ضرب تشيلي منتصف سبتمبر/أيلول الماضي (الأوروبية)

ضرب زلزال بقوة 6.9 درجات مساء الثلاثاء تشيلي، حسبما أعلن المعهد الأميركي للجيولوحيا، ولكن لم يعلن عن أي مد بحري تسونامي، وكان المعهد أعلن في البدء أن قوة الزلزال هي 6.6 درجات.

وحسب المعطيات الجديدة للزلزال، قال المعهد إن مركزه يقع على بعد 93 كلم إلى شمال غرب مدينة كوكيمبو الساحلية، التي تبعد بدورها نحو أربعمئة كيلومتر إلى شمال العاصمة سانتياغو وبعمق عشرة كيلومترات.

وأعلن مركز تسونامي في المحيط الهادئ أن الزلزال لم يؤد إلى حصول مد بحري، كما قال مكتب الطوارئ في تشيلي إنه لم ترد تقارير فورية عن إصابات أو أضرار.

وتتكرر الزلازل في تشيلي، فقد ضربها زلزال قبل نحو شهرين، كما ضربها زلزال قوي بلغت شدته 8.8 درجات في 2010، وأضخم زلزال مسجل في البلاد وقع في العام 1960 وبلغت قوته 9.5 درجات.

المصدر : وكالات