الرئيس الجورجي يكلف وزير الداخلية بتشكيل الحكومة

Presidential candidate Giorgi Margvelashvili (L) speaks as Georgian Prime Minister Bidzina Ivanishvili looks on as they celebrate at the Georgian Dream coalition's headquarters in Tbilisi, on October 27, 2013. A close ally of billionaire Georgian Prime Minister Bidzina Ivanishvili was on course to win a crushing victory at presidential polls on October 27, 2013 in the post-Soviet country, partial results from the electoral commission showed. Giorgi Margvelashvili -- from Ivanishvili's Georgian Dream coalition -- was on 63.8 percent of the vote with some 12 percent of polling stations counted, the electoral commission said, with challenger David Bakradze from outgoing president Mikheil Saakashvili's United National Movement party, back on 21.3 percent. AFP PHOTO
undefined

كلف الرئيس الجورجي الجديد جيورجي مارغفيلاشفيلي رسميا وزير الداخلية إيراكلي غاريباشفيلي بتشكيل الحكومة في جورجيا. بحسب وكالة الأنباء الروسية (نوفوستي).

ويتوجب على غاريباشفيلي الآن إعداد تشكيلة حكومية جديدة وتقديمها أمام البرلمان ليصادق عليها.

وكان رئيس الوزراء الجورجي بيدزينا إيفانيشفيلي، رشح غاريباشفيلي، كخلف له في منصب رئيس الحكومة الذي سيصبح المنصب الذي يملك السلطات الأوسع في البلاد بعد الإصلاحات الدستورية الأخيرة.

يذكر أن الإصلاحات الدستورية التي أقرت في عهد الرئيس المنتهية ولايته ميخائيل سآكاشفيلي، قد حدت من صلاحيات الرئيس في إطار تحويل جورجيا من النظام الجمهوري إلى النظام البرلماني، وهو ما يمنح رئيس الوزراء الصلاحيات التنفيذية الأوسع.

وكان مارغفيلاشفيلي، حليف إيفانيشفيلي، فاز بالانتخابات الرئاسية في جورجيا بحصوله على 62.11% من الأصوات، وشكلت هذه الانتخابات نهاية حقبة ميخائيل سآكاشفيلي، الذي تولى السلطة إثر ثورة الورود عام 2003، والذي لم يعد يحق له الترشح بعد ولايتين رئاسيتين.

المصدر : يو بي آي