منظمة الصحة تحذر من انتشار كبير لإيبولا بليبيريا

A medical worker wearing a protective suit works near Ebola patients in the high-risk area of the Elwa hospital runned by Medecins Sans Frontieres (Doctors without Borders), on September 7, 2014 in Monrovia. President Barack Obama said in an interview aired September 7 the US military would help in the fight against fast-spreading Ebola in Africa, but said it would be months before the epidemic slows. The death toll from the Ebola epidemic -- which is spreading across West Africa, with Liberia, Guinea, Sierra Leone the worst hit -- has topped 2,000, of nearly 4,000 people who have been infected, according to the World Health Organization. AFP PHOTO / DOMINIQUE FAGET
أحد ضحايا إيبولا في مستشفى بالعاصمة منروفيا (غيتي/الفرنسية-أرشيف)
حذرت منظمة الصحة العالمية الاثنين من أن فيروس إيبولا ينتشر بسرعة في ليبيريا متوقعة إصابة الآلاف في الأسابيع الثلاثة المقبلة.

وقالت المنظمة في بيان إن الفيروس ينتقل بصورة كبيرة مع تزايد معدلات الإصابات الجديدة بالمرض.

وحسب المنظمة التابعة للأمم المتحدة فإن سيارات ودراجات الأجرة هي مصدر خطير لانتقال الفيروس، لأنه لا يتم تطهيرها وإجراءات المكافحة ليست لها الفاعلية الكافية.

وطالبت الشركاء في مكافحة المرض بزيادة جهودهم ضد الفيروس بثلاثة أو أربعة أضعاف في ليبيريا حيث قتل الفيروس حتى يوم الجمعة الماضي 1089.

وقالت منظمة الصحة العالمية إنه تم الإبلاغ عن 41 حالة مؤكدة من بين 51 في ليبيريا الاثنين، مشيرة إلى أن حالات الإصابة تزداد بمعدلات أكبر من إمكانية التعامل معها في مراكز العلاج المتخصصة.

المصدر : رويترز