غرق عشرات اللاجئين قبالة أرض الصومال

Refugees from Burundi who fled the ongoing violence and political tension sail on a boat to reach MV Liemba, a ship freighted by the United Nations at the Kagunga landing base on the shores of Lake Tanganyika near Kigoma in Tanzania, in this May 26, 2015 handout photo by PLAN INTERNATIONAL. East African leaders will meet on Sunday to discuss the crisis in Burundi as violent clashes between police and anti-government protesters continue and the opposition has boycotted talks to resolve the stand-off. The MV Liemba has played a pivotal role in helping to move thousands of refugees down the lake to Kigoma from where they start their move first to the transit camps at the Lake Tanganiyka football stadium in Kigoma and then onto Nyarugusus refugee camp. Picture taken May 26, 2015. REUTERS/Sala Lewis/PLAN INTERNATIONAL/Handout via Reuters ATTENTION EDITORS - THIS PICTURE WAS PROVIDED BY A THIRD PARTY. REUTERS IS UNABLE TO INDEPENDENTLY VERIFY THE AUTHENTICITY, CONTENT, LOCATION OR DATE OF THIS IMAGE. FOR EDITORIAL USE ONLY. NOT FOR SALE FOR MARKETING OR ADVERTISING CAMPAIGNS.
لاجئون أفارقة يحاولون الوصول إلى سواحل تنزانيا بمساعدة فريق أممي (رويترز-أرشيف)

قال مسؤول محلي في أرض الصومال إن عشرات المهاجرين من إثيوبيا والصومال ماتوا في عرض البحر قبالة منطقة أرض الصومال، بعد أن جرفت الأمواج قاربهم عقب تعطله أثناء الرحلة.

وقال حاكم منطقة سناغ إن القارب الذي بدأ الرحلة من ميناء بوصاصو منذ أسبوعين كان متجها إلى أحد موانئ شبه الجزيرة العربية، واكتشفه خفر السواحل في منطقة أرض الصومال ذات الحكم الذاتي في شمال الصومال.

وأضاف أن حرس السواحل اعتلوا القارب وصدموا حين وجدوا جثث عشرة أشخاص و72 آخرين يعانون بدرجات متفاوتة، وبعضهم في حالة خطيرة.

وقال إن سكان المنطقة عثروا الجمعة على 96 جثة أخرى لأشخاص كانوا في نفس القارب بعد أن جرفهم التيار إلى الشاطئ، مضيفا أنه تم إلقاء القبض على ثلاثة من أفراد الطاقم، وهم يحاولون الفرار بين الجبال القريبة وسيجري استجوابهم.

ويقطع لاجئون من القرن الأفريقي -على مدى سنوات طويلة- هذه الرحلة المحفوفة بالمخاطر، بحثا عن حياة أفضل في الخارج، وهربا من الصراعات والقمع والمصاعب الاقتصادية في بلادهم.

المصدر : رويترز